Jak wykonać zdjęcie grupowe

Czy próbowałeś kiedyś zrobić atrakcyjne zdjęcie grupowe w bardzo silnym słońcu? Zwykle problemem w takiej sytuacji są przymrużone oczy, nieprzyjemne grymasy na twarzach i smoliste cienie w okolicy oczu i na szyjach. Mamy kilka możliwości rozwiązania tego problemu:

  • przenosimy się do jakiegoś wnętrza,
  • czekamy na dogodniejszą porę dnia,
  • szukamy cienia.

A co zrobić, kiedy nie mamy wyjścia i musimy zrobić zdjęcie właśnie teraz i dokładnie w tym miejscu?

Ustawiamy grupę

Mamy w zasadzie jedno proste rozwiązanie. Aby słońce nie oślepiało modeli i nie rysowało głębokich kontrastów na ich twarzach,  musimy ustawić  grypę pod słońce. Najlepiej pod kątem ok. 45 stopni od linii aparat-tło. Takie ustawienie zapewnia piękne podświetlenie postaci i włosów tworząc efekt trójwymiarowy. Oczywiście twarze będą znajdował się w głębokim cieniu więc do ich rozjaśnienia możemy użyć odbijających blend (przy mniejszych grupach) lub lamp błyskowych.

Przy dużych grupach musimy ustawić ludzi w kilku rzędach. Jeśli mamy pod ręką schody sprawa jest oczywista. Możemy wykorzystać małe zbocze, murek lub kilka ławek. Jeśli nadal nie widzimy ludzi w ostatnim rzędzie warto stanąć z aparatem nieco wyżej, używają np. przenośnej drabinki z platformą. Ustawiajmy ludzi „na zakładkę” to znaczy osoba w tylnym rzędzie staje pomiędzy dwoma osobami w rzędzie z przodu. Tutaj sprawdza się świetnie reguła, że jeśli ludzie cię widzą to i aparat ich widzi  – przynajmniej częściowo :)

Jak dobrać ekspozycję

Warto posłużyć się trybem Manualnym i histogramem aby precyzyjnie zmierzyć ekspozycję na tło. Zwróć uwagę czy tło nie jest zbyt ciemne lub partie nieba nie są prześwietlone. Nie przejmuj się na razie tym, że ludzie są zbyt ciemni, ten problem rozwiążą lampy.

Doświetlamy ludzi

Czas na dodanie błysku lampy lub lamp. Najlepiej posłużyć się dwoma lampami ustawionymi pod kątem 45 stopni. To zapewnia przyjemny i naturalny rozkład cieni. Jeśli dysponujesz większą mocą lamp lub grupa jest mała warto użyć parasolek fotograficznych dla zmiękczenia cieni. Przy zdjęciach pod światło zazwyczaj potrzebna jest korekta błysku np. +1,7 EV.

Przykłady

W poniższym przykładzie użyłem dwóch lamp 550EX wyzwalanych bezprzewodowo za pomocą PocketWizard Control Flex i mini bez parasolek. Sam stanąłem na podwyższeniu ok 1 metra nad ziemią.
Parametry: Canon EOS 5D + EF 24-70/2.8 USM L @ 8.0, Tryb Manual, ISO 100, t 1/250, 2 x 550EX ze sterownikami Pocket Wizard Flex TT5 + Pocket Wizard Mini TT1. Korekta lamp +1,7 EV

Parametry: Canon EOS 5D + EF 24-70/2.8 USM L @ 7.1, Tryb Manual, ISO 200, t 1/200, 2 x 550EX ze sterownikami Pocket Wizard Flex TT5 + Pocket Wizard Mini TT1. Korekta lamp +1,7 EV. Filtr polaryzacyjny.

Parametry: Canon EOS 5D + EF 24-70/2.8 USM L @ 5.6, Tryb Manual, ISO 200, t 1/200, 2 x 550EX ze sterownikami Pocket Wizard Flex TT5 + Pocket Wizard Mini TT1. Korekta lamp +1,3 EV. Filtr polaryzacyjny.

Porady na koniec

  • Zawsze wykonuj kilka zdjęć tego samego ujęcia. Przy licznej grupie bardzo trudno trafić za pierwszym razem na kadr na którym wszyscy mają otwarte oczy i są widoczni.
  • Kiedy używasz filtra polaryzacyjnego do „wyciągnięcia” nieba musisz mieć świadomość, że pod pewnym kątem może on silnie redukować widoczność na zdjęciu błysku lampy. Efekt będzie taki jakbyś nie włączył lampy choć widać, że ona błyska.

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*

There was an error submitting your comment. Please try again.

K u r s   f o t o g r a f i i   -   z a   d a r m o