Narodziny gwiazdy czyli retusz portretu

W tej lekcji nauczysz się jak profesjonalnie wyretuszować portret używając programu Photoshop.

Na początek przyjrzyj się uważnie obu zdjęciom. Jak myślisz, które bardziej by jej się spodobało?

Ok, jeśli uznasz, że warto poświęcić nieco czasu aby przeobrazić naszą modelkę w prawdziwą gwiazdę to uruchom Photoshopa i zaczynamy…

Krok 1. Rozjaśnienie i korekta kolorystyczna

Pierwszym krokiem od którego rozpoczniemy nasz retusz będzie delikatne rozjaśnienie twarzy oraz skorygowanie koloru.

Idealnym narzędziem do tego typu prac są Krzywe Curves. Narzędzie to wybieramy z panela narzędziowego, aktywujemy klawiszami Ctrl+M lub w menu: Image->Adjustments->Curves

Wybierz kanał jasności (channel: RGB) u góry okna i kliknij na histogramie nieco powyżej linii aby rozjaśnić obraz (zaznaczone na rysunku czerwoną strzałką). Przeciągniecie tego punktu w dół spowoduje przyciemnienie obrazu. Przesuwając go w lewo będziemy rozjaśniać jaśniejsze partie zdjęcia a przesunięcie punktu w prawo spowoduje przyciemnienie cieni.

Zauważ, że twarz na tym zdjęciu jest zdecydowanie zbyt czerwona i za niebieska. Wybieraj kolejne kanały i modyfikuj kolory według uznania.

Krok 2. Usunięcie defektów skóry

Teraz możemy przystąpić do pozbycia się zbędnych pieprzyków, pryszczy, plamek itd.

Idealnym narzędziem będzie tutaj Spot Healing Brush. Narzędzie to wybieramy z panela narzędziowego lub aktywujemy klawiszem J.

Kliknij prawym przyciskiem myszki aby w menu kontekstowym dopasować wielkość pędzla.

Teraz klikaj kolejno na wszystkich większych defektach skóry aby się ich pozbyć.

Oto efekt po usunięciu wszystkich defektów

Krok 3. Usunięcie cieni pod oczami

Niemal zawsze pozbycie się cieni spod oczu optycznie odmładza sfotografowaną osobę.

Tym razem skorzystamy z popularnego stempla czyli Clone Stamp. Narzędzie to wybieramy z panelu narzędziowego lub aktywujemy klawiszem S.

Najpierw w menu kontekstowym ustaw wielkość Size pędzla zbliżoną do wysokości cienia i zmniejsz jego twardość Hardness do zera a następnie w górnej belce narzędziowej zmień stopień krycia Opacity na ~30 aby nanoszone poprawki były bardziej delikatne.

Przytrzymując klawisz Alt kliknij na policzku poniżej cienia a następnie, już bez klawisza Alt zacznij malować po całym cieniu. Zauważysz że stopniowo fragment jasnego policzka będzie kopiowany na nasz cień i tym samym całkowicie możemy się go pozbyć.

Oto efekt przed i po usunięciu cieni spod oczu

Krok 4. Wybielenie oczu i zębów

Teraz zajmiemy się tak ważnymi elementami jak wybielanie białek oczu oraz wybielenie zębów, którego pozazdrości naszej modelce każda gwiazda.

Najpierw musimy precyzyjnie zaznaczyć białka oczu i zęby (najlepiej osobno). Możemy to zrobić na wiele sposobów ja osobiście polecam szybką maskę czyli Quick Mask. Kliknijmy na małą ikonkę na samym dole paska narzędziowego aby przejść do trybu szybkiej maski. Na pierwszy rzut oka nic się nie wydarzyło, ale szybko zauważymy, że malowanie pędzlem po zdjęciu powoduje nie zwykły efekt rysowania a nakładanie czerwonego filmu. Zamalujmy w ten sposób zęby a później białka oczu.

Kiedy wrócimy do trybu standardowego (klikając tą samą ikonę na dole paska narzędziowego) zauważymy, że zamalowane obszary stanowią teraz obszar zaznaczenia. I dokładnie o to nam chodziło, o precyzyjne zaznaczenie obszarów do modyfikacji.

Czas na samo wybielanie. Użyjemy teraz narzędzia Hue/Saturation (Ctrl+U lub z menu: Image->Adjustments->Hue/Saturation). Suwakiem Lightness rozjaśnimy a suwakiem Saturation ściągniemy żółty kolor z zębów. Identycznie będziemy postępować z oczami. Należy zachować tutaj umiar gdyż bardzo łatwo przesadzić z jakością bieli co będzie wyglądał bardzo sztucznie.

Krok 5. Zmiana koloru oczu

W zasadzie ten krok nie jest często potrzebny ale delikatne ożywienie koloru oczu może dodać portretowi charakteru.

Działamy identyczni jak w kroku poprzednim ale w oknie HUE/Saturiation zamiast używać rozjaśniać obszar będziemy zmieniać jego kolor suwakiem HUE i nasycać kolory suwakiem Saturation.

Czasem zdarza się, że przy wyjątkowo bladych oczach zwiększanie saturacji powoduje pojawianie się przebarwień – jakby kolorowego szumu. Warto wtedy zaznaczyć opcję Colorize aby nadać całemu wybranemu obszarowi jednolity kolor.

Krok 6. Zmiękczamy skórę

Poprawne zmiękczenie skóry jest często krokiem który decyduje o ostatecznym efekcie. Zrób to dobrze a zyskasz grono fanów. Jeśli przesadzisz otrzymasz okropną plastikową maskę.

Zmiękczenie skóry przeprowadzimy w kilku prostych krokach:

  1. Skopiuj zdjęcie do nowej warstwy klawiszami Ctrl+J (mamy teraz dwie warstwy: Background, Layer 1)
  2. Na nowej warstwie użyj filtra Gaussian Blur z promieniem rozmycia ~15 (menu: Filter->Blur->Gaussian Blur)
  3. Zmień tryb Mode nakładania nowej warstwy  na Lighten (na górze panelu Layers po prawej stronie ekranu)
  4. Zmniejsz krycie Opacity do 40%
  5. Teraz skopiuj rozmytą warstwę (Layer 1) klawiszami Ctrl+J (mamy teraz 3 warstwy: Background ,Layer 1, Layer 1 Copy)
  6. Zmień tryb nakładania nowej warstwy na Darken
  7. Przytrzymując klawisz Shift zaznacz myszką obie rozmyte warstwy (Layer 1, Layer 1 Copy)
  8. Teraz połączymy te warstwy wybierając z menu: Layer->Merge Layers
  9. Mamy już gotową warstwę zmiękczonej skóry, warto nieco zmniejszyć jej krycie Opacity np. do 40% (w panelu Layers po prawej stronie ekranu)

Wycinamy w zmiękczonej masce oczy, zęby, włosy itd.

  1. Pomyśl teraz o zmiękczonej warstwie jako o drugim zdjęciu leżącym na naszym oryginale. Jeśli nie chcesz aby np. oczy były również rozmyte wystarczy je „wyciąć” pokazując to co jest pod spodem
  2. Do wycinania, lub bardziej precyzyjnie maskowania, służy maska Mask. Aby ją dodać kliknij w ikonę na samym dole panelu Leyers
  3. Teraz wybierz pędzel (np. klawiszem B) i upewnij się że masz wybrany kolor czarny, ponieważ malowanie kolorem  białym po białej masce będzie usuwało maskę a nie ją dodawało
  4. Zauważ teraz, że gdy będziesz np. zamalowywał pędzlem oczy nie będą się one stawał czarne tylko pojawi się ich nie rozmyta wersja z warstwy oryginalnej – dokładnie o to nam chodziło.

Krok 7. Uplastyczniamy skórę

Większość książek i kursów kończy opis retuszu w tym miejscu. Efekt jest już naprawdę przyjemny. Możesz jednak pójść dalej i nieco uplastycznić wygląd skóry nadając mu o wiele bardziej naturalny wygląd.

Cała sztuczka polega na podniesieniu kontrastu maski ze zmiękczoną skórą. Użyj do tego narzędzia kontrastów w menu: Image->Adjustments->Brightness/Contrast

lub lepiej krzywych Curves. Przypominam, że narzędzie to wybieramy z panela narzędziowego, aktywujemy klawiszami Ctrl+M lub w menu: Image->Adjustments->Curves

Podniesienie kontrastu uzyskamy nieco podbijając krzywą w strefie świateł (po prawej stronie histogramu) i obniżając ją w strefie cieni (po lewej stronie histogramu).

Zwróć uwagę na przyciemnienie cieni i zwiększenie nasycenia skóry.

Ostateczne poprawki

Jeśli dobrnąłeś aż do tego etapu możesz sobie pogratulować! Serio. Twój portret powinien być już pięknie dopracowany.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby popuścić wodze wyobraźni i zabrać się za zmianę koloru włosów i tła (tutaj można użyć pędzla w trybie Mode: Color), lub przyciemniania brwi i rzęs (użyj narzędzia Burn).

Dobrze robi też dodanie winiety czyli przyciemnienie brzegów zdjęcia aby bardziej skupić uwagę na twarzy.

Jeśli naprawdę się nudzisz możesz zmienić wygląd odbić w oczach aby zasymulować wykonanie zdjęcia w studio w użyciem softboxów.

itd, itd…

Poniżej efekt wszystkich opisanych zabiegów

Jeśli nie masz czasu…

Jeśli nie masz czasu lub ochoty bawić we wszystkie wymienione poprawki sugeruję zając się tylko trzema z nich:

  1. Rozjaśnij twarz – ludzie lubią widzieć siebie z promienną twarzą
  2. Usuń największe defekty skóry jak w kroku 2
  3. Usuń ciemne cienie pod oczami  jak w kroku 3

Zrób to a ludzie Cię pokochają…

sławekMaj 15, 2012 - 7:55 am

Witam,

Coś mi tu nie pasuje . Na wszystkich zdjęciach demonstrujących efekt przed i po zmianie rozkład odbić światła w gałkach ocznych jest ten sam , a na zdjęciu końcowym demonstrującym finalne efekty jest całkowicie inny.Hmmm…?

adminMaj 31, 2012 - 6:07 pm

Na ostatnim zdjęciu podpisanym „gotowy retusz” widać ostateczny efekt po wszystkich zabiegach opisanych w lekcji. Zwróć uwagę, że odbicia w oczach są tam identyczne z oryginałem.

Na zdjęciu opisanym „zmiana koloru tła, refleksy, winieta” pokazałem efekt o którym napisałem pod koniec lekcji: „…Jeśli naprawdę się nudzisz możesz zmienić wygląd odbić w oczach aby zasymulować wykonanie zdjęcia w studio w użyciem softboxów.”

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*

There was an error submitting your comment. Please try again.

K u r s   f o t o g r a f i i   -   z a   d a r m o